top of page

סוגי סוכר עיקריים בקצרה

1. סוכר לבן (סוכרוז)

איך מייצרים אותו: בעיקר משני צמחים - קנה סוכר וסלק סוכר שהוא בן דוד של הסלק הסגול שאנחנו מכירים.

שני הצמחים האלה עשירים בסוכרוז - מולקולה קטנה שמכילה סוכר - קטנה, מתוקה.


2. סוכר חום

סוכרוז, שעבר תהליך ייצור מעט שונה ,איך מייצרים אותו: בדיוק כמו את הסוכר הלבן, רק בלי השלב של הפרדה מהמולסה (דבשה)


מה זה מולסה? סירופ דביק וארומטי בגוון חום, שמופק בתהליך מיצוי הסוכר. בתזונה האלטרנטיבית היא נחשבת למזון מומלץ - אבל בתזונה הקלינית ממש לא. למה? כי במולסה יש אמנם סידן, מגנזיום ואשלגן, אבל בכמות זניחה ממש, ותכולתה העיקרית היא סוכר. אותו סוכרוז של הסכר הלבן, רק בגוון שזוף יותר.


3. סוכר קוקוס

סוכר קוקוס לא עובר הלבנה - כלומר נשטף בפחות כימיקליים ביחס למיצוי הסוכרוז מקנה הסוכר וסלק הסוכר. בחלק מהמקרים הוא אורגני, אבל עדיין מכיל כמות גדולה של סוכר פשוט - סוכרוז. אוהדיו טוענים שיש לו ארומה מיוחדת ושהוא מספק תחושת שובע טובה יותר.


4. סוכר ענבים (גלוקוז, דקסטרוז)

סוג נוסף של סוכר פשוט ומזוקק הוא סוכר ענבים -  מדובר בדקסטרוז, או גלוקוז - מולקולת הסוכר הנפוצה ביותר בעולם, לא רק על שולחנות האוכל שלנו אלא בתוך הסיבים של עצים, גבעולי פרחים, דגנים, פירות וירקות.


5. סוכר פירות (פרוקטוז)

הנה עוד תואר שנשמע מבטיח - היי, זה מפירות! אבל האם סוכר שזוקק מפירות בריא כמו לאכול את הפרי? אז קודם כל, תכירו עוד סוג של סוכר - הפרוקטוז.בדומה לגלוקוז, הפרוקטוז נמצא במזונות פחמימתיים רבים כמו פירות ודבש, ובכל סוגי הסוכרים שמכילים סוכרוז (הסוכרוז מתפרק לגלוקוז ופרוקטוז), ולכן נחשב למתוק יותר.


בשורה התחתונה הבנו שיש שמות רבים לסוכר וישנם סוגי סוכרים ורמות שונות של ספיגה לגוף של סוכר אך חשוב להבין שכיום כמעט בכל מאכל שאנו אוכלים קיים רמה מסויימת של סוכר ולכן אין צורך להוסיף סוכר ומלח אבל בנוגע למלח זה כבר לפעם הבאה 😁


bottom of page